Steffen Höld

Geboren 1969 in Ulm, absolvierte Steffen Höld ein Regie- und Schauspielstudium am Mozarteum Salzburg. Engagements als Schauspieler führten ihn u. a. an das Schauspiel Köln, an das Staatstheater Nürnberg und an das Theater Rampe Stuttgart, wo er u. a. mit Thirza Bruncken und Christoph Schlingensief arbeitete. Anschließend war er zuerst Ensemblemitglied am Schauspielhaus Graz, danach am Phönix Theater in Linz sowie von 2007 bis 2015 am Schauspielhaus in Wien und arbeitete dort u. a. mit Felicitas Brucker und Barbara Weber. Eigene Regiearbeiten inszenierte er u. a. am Phönix Theater Linz, am Schauspielhaus Salzburg sowie an der Garage X in Wien und am Schauspielhaus Wien. 2015 wechselte er an das Theater Basel, wo er als Ensemblemitglied u. a. mit Nora Schlocker, Julia Hölscher, Tilmann Köhler, Felicitas Brucker, Thom Luz und Antonio Latella arbeitete sowie eigene Inszenierungen realisierte. 2019 folgte er Andreas Beck ans Residenztheater.

Performing in

München hat immer wieder gezeigt, wie es starke Zeichen gegen den Rechtsruck, gegen das Vergessen und für die Demokratie setzen kann.
An diesem Abend liest das Ensemble anlässlich der Bundestagswahl am 23. Februar 2025 «Gegen den Hass», für eine offene Gesellschaft und für ein respektvolles Miteinander, ohne das Theater und Kultur nicht überlebensfähig sind.

Gegen den Hass
Marstall, 20.00 o'clock
Today
Die Lesung wird live gestreamt
Remainders Save date

With «Success», we journey into the inner workings of a society in which everything is measured in terms of personal career advantage, the demands of embittered contemporaries, hatred of one’s neighbours, anger at those with a different political opinion and one’s own lack of any sense of direction.

Erfolg (Success)
15.30 Introduction | Artist talk afterwards
Residenztheater, 16.00 o'clock
Sun 16 Feb
Residenztheater, 16.00 o'clock
Sun 02 Mar

«Mitläufer» (Followers) is a historical exploration of the contradictory biographies of those whose close contacts with the Nazi party helped them to reach the top echelons of the theatre. In this research project, the Residenztheater, one of the oldest German theatres, examines a dark chapter in its own history.

Mitläufer (Followers)

Austrian playwright Ewald Palmetshofer translates Shakespeare's royal drama «King Henry IV» into the present day of eroding democracies with sophisticated language and defiant humour.

Sankt Falstaff (Saint Falstaff)
Zur schönen Aussicht, 16.30 o'clock
Sat 15 Feb
Residenztheater, 18.00 o'clock
Sat 15 Feb
Residenztheater, 19.00 o'clock
Fri 21 Feb
Residenztheater, 18.00 o'clock
Sat 01 Mar
5.30 pm Introduction
Residenztheater, 18.00 o'clock
Sun 16 Mar

In his historical miniatures, Stefan Zweig brings together brilliant achievements in European history that tell of unbreakable vitality as well as human weaknesses. In Thom Luz' poetic and musical production, they become archive material that is explored, sung about, brought to life in brief moments and also set in relation to Stefan Zweig's own biography and his journey into exile in Brazil.

Sternstunden der Menschheit (Highlights of Humankind)
7 pm Introduction
Residenztheater, 19.30 o'clock
Fri 14 Feb
With «Guck Resi»
Tickets Save date
7 pm Introduction
Residenztheater, 19.30 o'clock
Sat 22 Feb
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date
7.30 pm Introduction
Residenztheater, 19.30 o'clock
Sat 29 Mar
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date

What happens with dementia and how can we deal with this phenomenon? Director Anna Karasińska and journalist Jürgen Berger explore the disease in a poetic evening of theatre that highlights the fragility of human existence and our basic assumptions of identity. Their search for clues leads them to a dementia village in Thailand, where care is provided in a completely different way to that in German care homes.

Was ich vergessen habe (What I’ve forgotten)
Premiere
Marstall
Fri 14 Mar
Marstall, 20.00 o'clock
Sat 22 Mar
7.30 pm Introduction
Marstall, 20.00 o'clock
Thu 27 Mar

Ensemble