Ewald Palmetshofer

Dramaturg

Geboren 1978 in Oberösterreich, ist Dramatiker und Dramaturg. Palmetshofer studierte Theologie und Philosophie/Psychologie an der Universität Wien. Seine Stücke «hamlet ist tot. keine schwerkraft» (2007), «wohnen. unter glas» (2008) und «faust hat hunger und verschluckt sich an einer grete» (2009) wurden am Schauspielhaus Wien uraufgeführt, wo Palmetshofer Hausautor, Gastdramaturg und Kurator der Serie «Die X Gebote» war, in deren Rahmen sein Stück «herzwurst. immer alles eine tochter» 2010 uraufgeführt wurde. Es folgten die Uraufführungen von «tier. man wird doch bitte unterschicht» (Staatsschauspiel Dresden, 2010), «räuber.schuldengenital» (Burgtheater Wien, 2012) und «die unverheiratete» (Burgtheater Wien, 2014, eingeladen zum Berliner Theatertreffen und ausgezeichnet mit dem Mülheimer Dramatikerpreis 2015). Von 2015 bis 2019 war er Dramaturg am Theater Basel, wo sein Stück «Edward II. Die Liebe bin ich» nach Christopher Marlowe 2015 uraufgeführt und zum Schweizer Theatertreffen eingeladen wurde. 2017 wurde sein Drama «Vor Sonnenaufgang» nach Gerhart Hauptmann am Theater Basel uraufgeführt und für den Mülheimer Dramatikerpreis nominiert. 2018 war am Theater Basel Palmetshofers Neudichtung der Semi-Oper «König Arthur» von Henry Purcell und John Dryden zu sehen. 2018 wurde Palmetshofer mit dem Else-Lasker-Schüler-Dramatikerpreis und 2019 mit dem Gert-Jonke-Preis ausgezeichnet. Sein Stück «Die Verlorenen», das die Intendanz von Andreas Beck am Residenztheater eröffnete, wurde zu den 45. Mülheimer Theatertagen «Stücke 2020» eingeladen und in der Kritiker*innenumfrage von Theater heute zum Stück des Jahres gewählt. Seine Dramen wurden in mehrere Sprachen übersetzt. 2014 erschien im S. Fischer Verlag unter dem Titel «faust hat hunger und verschluckt sich an einer grete» ein Band mit den gesammelten Theaterstücken des Dramatikers. Von 2012 bis 2015 unterrichtete er am Institut für Sprachkunst der Universität für angewandte Kunst Wien.
Basierend auf seinen Vorlesungen im Rahmen der 9. Saarbrücker Poetikdozentur für Dramatik erschien 2024 «Körper. Schreiben. Theater, Affekt und die Berührungen der Sprache» im Alexander Verlag Berlin. In der Spielzeit 2024/2025 kam «Sankt Falstaff», frei nach Shakespeares «King Henry IV», am Residenztheater zur Uraufführung.

Seit der Spielzeit 2019/2020 ist er Dramaturg am Residenztheater.

Wie schreibst du das, Erwald Palmetshofer?

Anlässlich der Uraufführung von «Sankt Falstaff» trifft sich Intendant Andreas Beck mit dem Hausautor Ewald Palmetshofer und spricht mit ihm über sein neustes Werk. Wann er mit dem Schreiben angefangen hat, wie er seine Sprache dem Alltäglichen ablauscht und welche Hoffnung für Krisenzeiten in seinem neuen Stück steckt – darum geht es in dieser Spezial-Folge von «Wie spielst schreibst du das?».

 

Productions

In Peter Weiss’ boundary breaking drama, two champions of excess disillusioned with the French Revolution meet: Marat v. de Sade. A debate between Marat, the advocate of terror, and the Marquis de Sade, the libertine, about the all-important question of whether change is at all possible. And if so, at what price? And by what means? «Marat/Sade» is a spectacle of transition, of changing times and of doubt.

 

The Persecution and Assassination of Jean Paul Marat as performed by the Inmates of the Asylum of Charenton under the Direction of the Marquis de Sade
Premiere
Marstall
Sat 21 Mar

Asiimwe Deborah Kawe's play tells the story of the life's work of an undocumented immigrant. Like so many others, the nurse Achen, the author's main character, contributes with her labour and as a taxpayer to the prosperity of a country that has decided to expel her overnight.

Das Gelobte Land (The promised land)
Marstall, 20.00 o'clock
Sat 20 Dec
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date
Marstall, 19.00 o'clock
Wed 31 Dec
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date
Marstall, 19.00 o'clock
Sun 18 Jan
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date
7.30 p.m. Introduction
Marstall, 20.00 o'clock
Fri 30 Jan
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date

1937 in a fishing village after the outbreak of the Spanish Civil War. Mrs. Carrar has forbidden her sons to join the fight against Franco. She desperately hopes to be spared war and terror. But how much longer can she protect herself and her sons? And what should she say to her brother, who demands that she hand over the guns hidden in the house and asks the all-important question: «If the sharks attack you, is it you who will use violence?» In Brecht's short play, everything revolves around the unsettling question of the possibility of neutral abstention. In his play «Choking Lead», playwright Björn SC Deigner continues Brecht's question in the present and searches for a language for the timeless horror of war and destruction.

Die Gewehre der Frau Carrar/Würgendes Blei (Senora Carrar’s rifles/Choking Lead)
Marstall, 20.00 o'clock
Thu 4 Dec
Marstall, 20.00 o'clock
Wed 17 Dec
7.30 p.m. Introduction
Tickets Save date
Marstall, 19.00 o'clock
Sun 4 Jan
Marstall, 20.00 o'clock
Sat 10 Jan

New York City in the final months of the Obama Presidency. While the writer Toby Darling feverishly awaits the premiere of his play, his partner Eric Glass spends time with his acquaintance Walter. His conversations with the 55-year-old take Eric back to a past which as a gay man in his early thirties he only knows from hearsay: the devastating AIDS epidemic that rocked the LGBTQ community at the beginning of the 1980s. 

Das Vermächtnis (The Inheritance) – Part 1

New York City in the final months of the Obama Presidency. While the writer Toby Darling feverishly awaits the premiere of his play, his partner Eric Glass spends time with his acquaintance Walter. His conversations with the 55-year-old take Eric back to a past which as a gay man in his early thirties he only knows from hearsay: the devastating AIDS epidemic that rocked the LGBTQ community at the beginning of the 1980s.

Das Vermächtnis (The Inheritance) – Part 2

Ishmael signs on to the «Pequod», an old whaler. However, it soon becomes clear that the aim of the voyage is not just to exploit the world's oceans and their giant marine mammals, but Captain Ahab's personal vendetta. Melville's «Moby Dick» - brought to the stage by Stefan Pucher - is both an adventurous sailor's yarn and a reflection on the fatal art of seduction of a demagogue.

Moby Dick
Residenztheater, 19.30 o'clock
Sat 20 Dec
For the penultimate time
Residenztheater, 19.30 o'clock
Wed 7 Jan
WITH ENGLISH SURTITLES
Tickets Save date