Almut Wagner

Stellvertretende Intendantin und Chefdramaturgin

Almut Wagner

Studierte Theater-, Film- und Fernsehwissenschaft, Romanistik und Soziologie an der Universität Köln. Von 1991 bis 2001 arbeitete sie am Schauspiel Bonn, zuletzt als Dramaturgin und Direktorin des Festivals Bonner Biennale – Neue Stücke aus Europa. 2001 bis 2005 war sie Schauspieldramaturgin bei den Wiener Festwochen (Intendanz Luc Bondy, Schauspieldirektion Marie Zimmermann/Stefanie Carp). Von 2005 bis 2008 war sie Geschäftsführende Dramaturgin am Deutschen Schauspielhaus in Hamburg. 2008 bis 2010 war sie Leitende Dramaturgin bei den Wiener Festwochen, 2010 zudem Kuratorin der Programmreihe «forumfestwochen ff» und Lehrbeauftragte an der Universität Wien. 2011/2012 bis 2013/2014 leitete sie gemeinsam mit Stefan Schmidtke die Dramaturgie des Düsseldorfer Schauspielhauses. Von 2013 bis 2015 war sie Lehrbeauftragte im Studiengang Schauspiel/Regie an der Folkwang Universität der Künste Essen/Bochum. Weitere Lehraufträge hatte sie später an der Theaterakademie August Everding und am Mozarteum in Salzburg.

In den Spielzeiten 2015/2016 und 2016/2017 war Almut Wagner Geschäftsführende Dramaturgin der Sparte Schauspiel am Theater Basel. Von 2017/2018 bis 2019/2020 war sie Schauspieldirektorin am selben Haus. Mit Beginn der Spielzeit 2020 ist sie Chefdramaturgin am Residenztheater.

Sie ist Mitglied im Vorstand des Internationalen Theaterinstituts.

Productions

Claire Fletcher, the priest of a small town, becomes the witness and victim of an act that defies comprehension. During a rehearsal of the community choir she conducts, a young man kills several choir members. Since this happened, nothing is as it was and a return to normality seems impossible.

In each performance the characters appear on stage with a different choir from the Munich area.

 

Die Ereignisse (The events)
with the Münchner Brahms-Chor
Marstall, 20.00 o'clock
Fri 10 Feb
with the Romanistik-Chor München
Marstall, 20.00 o'clock
Wed 15 Feb

Disappearing, fading away, vanishing and escaping – Aristophanes’s comedies deal with everything in the world that is ephemeral: life, happiness, property, knowledge and trust. They tell us about the complicated business of being human, about the problem of the just distribution of wealth, about greed, twisted rhetoric, and the eternal incompatibility between theory and practice.

Die Wolken, die Vögel, der Reichtum (The clouds, the birds, wealth)
Cuvilliéstheater, 19.30 o'clock
Sun 05 Feb

For the city of Munich, the 1972 Olympic Games are a giant step towards the future. How the Cold War was reflected in the «cheerful games» of 1972, why violence in the form of international terrorism came to the Olympic village despite all efforts to the contrary, and what consequences this continues to have today are investigated by the directing team of Regine Dura and Hans-Werner Kroesinger using eyewitness accounts, investigation files, newspaper articles and interviews with people who were there and saw what happened.

Die Spiele müssen weitergehen – München 1972 (THE GAMES MUST GO ON – MUNICH 1972)
Marstall, 20.00 o'clock
Tue 14 Feb
Marstall, 20.00 o'clock
Mon 20 Feb

The Italian writer Davide Enia is invited to a literary festival in Munich by his German colleague Albert Ostermaier – who suggests that he bring with him a text about the situation of the refugees in Southern Italy. For the Sicilian Enia, this is a pretext to travel to the island of Lampedusa, which he knows only as a holidaymaker. By October 2013 at the latest, when a shipwreck nearby caused hundreds of people to lose their lives, the island had become a shocking symbol of the European Union’s inability to prevent refugees dying in the Mediterranean Sea.

Finsternis (THE ABYSS)
Residenztheater, 20.00 o'clock
Fri 03 Feb
Residenztheater, 20.00 o'clock
Mon 06 Mar
Residenztheater, 20.00 o'clock
Mon 20 Mar

On the basis of interviews that the journalist and writer Jürgen Berger conducted with trans* people in Thailand and Germany between 2017 and 2022, the production explores the gap in society which these people inhabit in both countries.

I Don't Care ไม่ว่าอย่างไร

Yasmina Reza, gefeierte Autorin viel gespielter Gesellschaftskomödien wie «Gott des Gemetzels» und «Drei Mal Leben» und Bestsellerromanen – zuletzt «Serge» –  hat ein neues Stück geschrieben, das pointiert die tiefgreifenden Verständnisprobleme dramatisiert, die das Verhältnis zwischen den Generationen zunehmend bestimmen.

James Brown trug Lockenwickler
Premiere
Residenztheater, 19.30 o'clock
Fri 24 Mar
Residenztheater, 18.30 o'clock
Sun 26 Mar
Residenztheater, 19.30 o'clock
Thu 30 Mar

Auftakt mit Autor*innen und Theatermacher*innen aus Indien, Ruanda und der Ukraine  

In Gesprächen, Lesungen und spielerischen Formaten heißen wir die Autor*innen der Plattform für internationale zeitgenössische Dramatik am Residenztheater willkommen. Lernen Sie die vielseitigen Künstler*innen Odile Gakire Katese aus Ruanda, Oleksandr Seredin aus der Ukraine und Deepika Awind aus Indien persönlich kennen und erhalten Sie Einblicke in ihr künstlerisches Schaffen.

Welcome Welt/Bühne 22/23