AlmutWagner

Stellvertretende Intendantin und Chefdramaturgin

Almut Wagner

Studierte Theater-, Film- und Fernsehwissenschaft, Romanistik und Soziologie an der Universität Köln. Von 1991 bis 2001 arbeitete sie am Schauspiel Bonn, zuletzt als Dramaturgin und Direktorin des Festivals Bonner Biennale – Neue Stücke aus Europa. 2001 bis 2005 war sie Schauspieldramaturgin bei den Wiener Festwochen (Intendanz Luc Bondy, Schauspieldirektion Marie Zimmermann/Stefanie Carp). Von 2005 bis 2008 war sie Geschäftsführende Dramaturgin am Deutschen Schauspielhaus in Hamburg. 2008 bis 2010 war sie Leitende Dramaturgin bei den Wiener Festwochen, 2010 zudem Kuratorin der Programmreihe «forumfestwochen ff» und Lehrbeauftragte an der Universität Wien. 2011/2012 bis 2013/2014 leitete sie gemeinsam mit Stefan Schmidtke die Dramaturgie des Düsseldorfer Schauspielhauses. Von 2013 bis 2015 war sie Lehrbeauftragte im Studiengang Schauspiel/Regie an der Folkwang Universität der Künste Essen/Bochum.

In den Spielzeiten 2015/2016 und 2016/2017 war Almut Wagner Geschäftsführende Dramaturgin der Sparte Schauspiel am Theater Basel. Von 2017/2018 bis 2019/2020 war sie Schauspieldirektorin am selben Haus. Mit Beginn der Spielzeit 2020 ist sie Chefdramaturgin am Residenztheater.

Productions

In her trilogy Judith Herzberg uses subtle humour and a delicate hand to portray a Jewish extended family from Amsterdam between the 1970s and the turn of the millennium. It is a chronicle of emotions and complex relationships. In a cycle that spans three generations there are marriages, children are conceived, couples separate, fall in love with someone new – and get married again. To outsiders, members of the family and their friends appear to lead the same everyday lives as their contemporaries and when they meet at weddings or funerals, they talk, dance, fall in love and argue. But, quite casually and suddenly, glimpses of wounded souls appear behind this cheerful façade.

Die Träume der Abwesenden (Absent dreams)
Residenztheater, 17.00 o'clock
Mon 06 Jun

Disappearing, fading away, vanishing and escaping – Aristophanes’s comedies deal with everything in the world that is ephemeral: life, happiness, property, knowledge and trust. They tell us about the complicated business of being human, about the problem of the just distribution of wealth, about greed, twisted rhetoric, and the eternal incompatibility between theory and practice.

Die Wolken, die Vögel, der Reichtum (The clouds, the birds, wealth)

PART I: MILLENNIUM APPROACHES

PART II: PERESTROIKA

The mid-1980s: the outbreak of the disease AIDS alarms New York. Louis, son of a wealthy Jewish family, abandons his sick boyfriend Prior and starts a relationship with conservative Mormon lawyer Joe. When Joe’s drug-dependent wife Harper retreats into dreams of everlasting ice, his strictly religious mother flies in outraged from Salt Lake City. The Republican Roy Cohn, a cynical and power-obsessed lawyer, insists until his last breath that he is not gay and does not have AIDS. Even on his deathbed, he refuses to stop arguing about this with his black nurse Belize. And then an angel breaks through Prior’s bedroom ceiling.

Engel in Amerika (Angels in America)

Rat, whose real name is Nina, Paul and Alex are seventeen and bound together by a very close friendship: an inseparable trio. They spend every minute of their spare time together, challenge each other emotionally and intellectually and find an affinity and dependability that they often miss in their families. The moment the young trainee teacher Mr Spitzing walks through the door of their classroom, he immediately unsettles their stable world. All three of them feel drawn in different ways to this charismatic man. And Spitzing too soon shows an interest in this unlikely group.

Mehr Schwarz als Lila (More black than purple)
Marstall, 11.00 o'clock
Wed 22 Jun

Der italienische Schriftsteller Davide Enia wird von seinem deutschen Kollegen Albert Ostermaier zu einem Literaturfestival nach München eingeladen. Dieser schlägt ihm vor, einen Text über die Lage der Flüchtlinge in Süditalien mitzubringen – für den Sizilianer Enia Anlass, auf die Insel Lampedusa zu reisen, die er nur als Urlauber kennt. Spätestens im Oktober 2013 wurde diese durch ein Schiffsunglück mit Hunderten Toten zum erschreckenden Sinnbild des Unvermögens der Europäischen Union, das Sterben der Flüchtenden im Mittelmeer zu verhindern.

Enia verwebt die einschneidenden Erfahrungen auf Lampedusa und den drohenden Verlust des Onkels zu einer menschlichen und dichten Reflexion über die elementare Themen des Menschseins.

Finsternis
Residenztheater, 20.30 o'clock
Fri 03 Jun
Residenztheater, 20.00 o'clock
Tue 21 Jun
Zur schönen Aussicht, 21.15 o'clock
Tue 21 Jun