Ilja Mirsky

Dramaturg / Digitaldramaturg

llja Mirsky studierte Kognitionswissenschaften an der Universität Tübingen, Politik, Literatur und Psychologie an der Universität Haifa (Israel) und Performance Studies an der Universität Hamburg. Er unterrichtet zu immersiven Medien und digitaler Dramaturgie an der ADK Ludwigsburg, der Universität Tübingen und an der University of Arts Helsinki. Von 2019 bis 2022 war er Dramaturg und regelmäßig auch Programmierer am Institut für theatrale Zukunftsforschung (ITZ) im Tübinger Zimmertheater.
Seit der Spielzeit 2022/2023 ist er Digitaldramaturg und Dramaturg am Residenztheater.

Productions

Auf einer griechischen Insel sucht Lysistrata Zuflucht vor einer auf Gewalt basierenden Gesellschaft. Doch ihre Auszeit wird jäh unterbrochen, als ihr Vater auftaucht und sich darüber verwundert zeigt, dass seine Tochter ausgerechnet hier den Wunsch verspürt, Mutter zu werden.

Lysistrata macht Urlaub
PremiereWELT/BÜHNE ‒ Das Festival | WITH ENGLISH SURTITLES
Marstall, 20.00 o'clock
Fri 07 Jun
Publikumsgespräch im Anschluss
Tickets Save date

In «Gesichter» taucht die für ihre «Kopenhagen-Trilogie» gefeierte Autorin mit einer fesselnden Kombination aus bildhafter, expressiver und surrealer Sprache so tief in die verzerrte Wahrnehmungswelt der Hauptfigur Lise Mundus ein, dass es beinahe schmerzhaft wird.

RESI DIGITAL: «Gesichter» von Tove Ditlevsen
Lesung mit Sibylle Canonica
Marstall, 20.00 o'clock
Wed 26 Jun

In Kooperation mit dem XR HUB Bavaria, dem Bayerischen Rundfunk, dem Goethe Institut, ZDF.Digital und dem Lehrstuhl für Philosophy of Mind der LMU München wird ausgehend von künstlerischen und wissenschaftlichen Perspektiven die Prozesshaftigkeit und das Potential der Verbindung von Theater und Technologie erfahrbar gemacht. 

 

16–20 Uhr: Ausstellung im Marstall in Kooperation mit XR HUB Bavaria, BR, Goethe Institut, ZDF.Digital und LMU München – EINTRITT FREI!

20 Uhr: Gespräche und Diskussion zu «Neue Sinnlichkeit»

Im Anschluss: Party zu «Neue Sinnlichkeit»

RESI DIGITAL: NEUE SINNLICHKEIT

«Yes - No», «Light - Dark», «There - Away», «Breakfast or not», «War or not» - author Nele Stuhler has collected lists of opposites that question the depths of everyday life as well as the very big world situation and put them into poem form. A poetic and highly comical concert of contradictions performed by three actors on an open stage.

Und oder oder oder oder und und beziehungsweise und oder beziehungsweise oder und beziehungsweise einfach und
Premiere
Marstall
Sun 29 Sep

«And often the outward signs of ascent only become apparent once the decline has begun again.» In his 1901 novel, subtitled «The Decline of a Family», Thomas Mann uses precise characterisation and an ironic style to describe the incipient structural collapse of the grande bourgeoisie. Mann drew his inspiration for «Buddenbrooks» from the story of his own family in Lübeck and people of the city where he was living at the time: Munich. Mann shows the potential complexity of relations between North and South Germany with considerable humour in the relationship between Tony Buddenbrook and the Munich hop-trader Alois Permaneder.

Buddenbrooks
Cuvilliéstheater, 19.30 o'clock
Thu 23 May
Cuvilliéstheater, 19.30 o'clock
Tue 28 May
Cuvilliéstheater, 19.30 o'clock
Thu 30 May
Cuvilliéstheater, 19.30 o'clock
Thu 20 Jun

In her artistic work, Marion Siéfert searches for theater in the depths of our increasingly digitalized reality. She uses the stage and its long tradition of playing with identity to create a world in which reality and fiction blur into one another, but at the same time brutally collide. In this gamified parallel world, she encounters dozens of players who increasingly cast a spell over her. Among them is twenty-seven-year-old Julien, who invites her to try out the newly released game «Daddy».

Daddy
Premiere
Marstall
Sat 25 Jan

A prince of fashion and a fairy-tale king. A bird of paradise and a cult figure. A Munich original and a philanthropist. During the course of his lifetime, Rudolph Moshammer was given countless of these nicknames and soubriquets. Everyone recognized him as an eccentric with his dog Daisy on his arm, a talk show guest and man of society. Like his role model, Bavaria’s fairy-tale king Ludwig II, he loved glamour, opulence, and excess. In his appearances as an actor and in advertisements, as a singer in the preliminary round for the Eurovision Song Contest and with books like «Mama und ich» (Mama and Me), he became a cult figure and his fashion boutique «Carnaval de Venise» in Maximilianstraße became a cult address and place of pilgrimage for Mosi fans.

MOSI - The Bavarian Dream
7.30 pm Introduction
Marstall, 20.00 o'clock
Wed 22 May
If applicable, remaining tickets
Save date
7.30 p.m. Introduction
Marstall, 20.00 o'clock
Mon 17 Jun
If applicable, remaining tickets
Save date
Marstall, 20.00 o'clock
Thu 27 Jun
If applicable, remaining tickets
Save date